vrijdag 14 oktober 2016

Carrot cupcakes


Heb je wel eens carrot cake, oftewel worteltaart gehad? Ik ben er dol op. Misschien komt dat door de combinatie van iets gezonds als wortel met het zoete? En dat laatste hoeft dan heus niet gelijk ongezond te zijn. Ik gebruik namelijk vaak zoetvervangers bij het bakken. Denk aan banaan of dadel maar ook oerzoet en kokosbloesemsuiker.

Nu is er een beetje een gezondheidshype gaande op het gebied van voedsel lijkt. Ik doe er trouwens graag aan mee, maar ik ben niet gevoelig voor die food trends. Waarmee ik wil zeggen dat ik niet klakkeloos aanneem wat de vele 'food experts' de wereld in gooien. Ik ben gewoon gek op dingen uitproberen in de keuken.


Deze carrot cupcakes waren zo'n probeersel. Een goed gelukte dit keer. Eerder al maakte ik ze in een wat andere variant. Met gewone suiker en veel zoete meuk erop (zie de foto hierboven). Tja, ook dat moet soms kunnen. De wortelcakejes die ik nu maakte zijn gevuld met rozijnen en abrikozen en gezoet met oerzoet. Omdat ze wat mij betreft in de categorie 'gezond' vallen, mocht dochterlief ze mee naar school. Benieuwd naar wat haar juf dacht toen er een cupcake te voorschijn kwam uit de lunchtrommel...

Wat je nodig hebt
- 12 cupcake vormpjes
- 70 gram kokosolie
- 120 gram havermoutvlokken
- 250 geraspte wortel (winterpeen bijv.)
- 2 eieren
- 75 gram oerzoet
- 1 theelepel vanillearoma
- 2 theelepel bakpoeder
- 2 theelepel kaneel
- 1 theelepel kardemom
- 1 theelepel gemberpoeder
- paar snufjes zeezout
- 20 gram rozijnen
- 20 gram gedroogde abrikozen

Hoe je het maakt
- Verwarm de oven voor op 170 ºC
- Vermaal de havermout in de keukenmachine tot meel.
- Smelt de kokosolie in een pannetje op laag vuur.
- Klop de eieren luchtig los met het oersuiker.
- Voeg vanillearoma en kokosolie toe aan het eimengsel en meng goed met elkaar.
- Roer de geraspte wortel door het mengsel.
- Meng in een ander kom: havermout, bakpoeder, kaneel, kardemom, gemberpoeder, zout, rozijnen en abrikozen.
- Doe de droge en natte ingrediënten dan bij elkaar en roer goed door.
- Vul de vormpjes en bak de cupcakes gaar in ongeveer 50 minuten.
- Kijk na 50 minuten of de cupcakes gaar zijn door er met een satéprikker of tandenstoker in te prikken. Komt de prikker er droog uit, dan zijn ze gaar. Zo niet, dan nog 5 of 10 minuten bakken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten