woensdag 5 oktober 2016

DIY: cirkelrok


Al zeven jaar ga ik met veel plezier naar mijn wekelijkse naailes. En ja. Zelfs na al die jaren heb ik die les nog nodig. Die patronen alleen al... Dat is soms echt hocuspocus. En als het echte werk gaat beginnen, ben ik blij dat naaijuf Josje in de buurt is. Ze is een echte vakvrouw waar ik nog wekelijks van leer.

Nu zijn er van die naaiprojectjes waarbij ik geen hulp nodig heb. Patronen met één stip of 'easy' of iets in die trant. Die voor de simpele ziel op naaigebied zeg maar. Makkelijk en snel te maken. Net iets voor mij dus.

En zo maakte ik in een middag een cirkelrok voor mijn vierjarige dochter. Ik kan me niet heugen dat ik ooit zo snel klaar was met een kledingstuk. Je hebt alleen een naaimachine nodig, wat tricot stof en een stuk elastiek. It's a simple!

Ik maakte deze rok in maat 116 en heel eerlijk... volgens het originele patroon had ik een meter tricotstof nodig. Maar ik ben eigenwijs (en had gewoon niet meer stof) dus deed het met een halve. Gewoon een beetje slim zijn, en niet te precies. Want dat moet ik er wel bij vermelden. Je ziet ook echt dat het MIJN creatie is. Dat vind ik persoonlijk nou juist het leuke aan zelfgemaakt. Dat je dat dan ook ziet. Daarbij, niets is perfect.

Wat je nodig hebt
- tricot- / jerseystof van 0,5 meter (voor maat 116)
- naaimachine
- eventueel een lockmachine
- patroonpapier
- potlood
- stofschaar
- spelden
- garen (passend bij de kleur van de stof)
- elastiek van 60 cm lang en 4 cm breed

Hoe je het maakt

Je kunt zelf een cirkelvormig patroon maken uit patroonpapier. Op Hobby.blogo.nl vind je ook een handige werkbeschrijving. Tik 'patroon cirkelrok' in op Google en je vindt veel bruikbare patronen. Eerst wel even de juiste maat berekenen. Je kunt deze cirkelrok namelijk ook voor jezelf maken. Ik gebruikte trouwens een patroon uit een Knippie. 

 

Vouw de stof dubbel en leg het patroon met één van de lange kanten tegen de stofvouw aan. Speld het patroon vast op de stof. Let goed op bij stofjes met een print. Zodat je straks niet vogeltjes hebt die ondersteboven vliegen. 


Je knipt de stof uit en houd hierbij 1 cm naad aan. 


Je hebt nu twee dezelfde stofdelen. Leg deze met de goede kanten van de stof op elkaar. Speld de lange rechte zijden aan elkaar vast.

 

Je naait beide rechte zijden op elkaar met een naad van 1 cm. Let op: gebruik een speciale jerseynaald (nr. 75) en kies voor de stretchsteek op je naaimachine.


Je kunt de naden nu gaan afwerken. Ik doe dat graag op de lockmachine. Heb je deze luxe niet? Kies dan voor een zigzaksteek op de naaimachine. Dat werkt ook prima tegen eventueel rafelen van de stof. Ook de zoom onderaan de rok heb ik afgewerkt met een lockrand.


Knip het elastiek op de juiste lengte, met een naad van 2 cm aan beide kanten. Oftewel, 4 cm extra in totaal. Vouw de uiteinden op elkaar en naai vast met een naad van 2 cm.


Vouw de naad dan open en strijk of pers deze eventueel. Naai beide uiteinden dan nog eens vast met een zigzagsteek.


Nu ga je de stof rimpelen. Dit kan ik proberen uit te leggen, maar dat doe ik niet. Het is niet ingewikkeld hoor maar je moet net even weten hoe het moet. Dana van Made Everyday geeft een heel duidelijke beschrijving van de rimpeltechniek. Doe er je voordeel mee.


Je verdeelt het elastiek in vier gelijke delen. Gebruik hiervoor spelden. Zoek eerst het midden en ga zo verder tot je het elastiek in vieren hebt opgedeeld. Zo komt het elastiek straks mooi en gelijk verdeeld aan de rok vast.


Speld het elastiek dan op de rok vast. Zorg ervoor dat het doorgestikte stuk elastiek precies aan de achterkant van de rok komt. Verdeel het elastiek dan verder over de rok.

 

Naai het elastiek vast aan de rok. Gebruik hiervoor een zigzagsteek en houd 1 cm naad aan. Als het goed is, ziet de cirkelrok er dan ongeveer zo uit:

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten