vrijdag 18 november 2016

Salted caramel notentaart


Really? Zout en caramel? Geloof me, het is een verrassend lekkere combinatie. Dat bewijst deze salted caramel notentaart die ik speciaal voor een meidenavond maakte. Of eigenlijk voor de 'morning after the night before'. Ik kan er nog veel meer over zeggen maar dit moet je gewoon zelf proeven. En oké, hij is niet zo gezond. Maar echt, it's... nee: you're worth it.

Deze notentaart kost je zo'n twee uur werk, maar dat is dan wel inclusief één uur afkoelen. En dat laatste uurtje, dat wordt het lastigste... Want wat is er lekkerder dan een vers afgebakken en dus nog warme taart? Het recept pikte ik trouwens van Chickslovefood, die er een heuse Sinner Sunday op nahouden. Ik snap dat wel. Ook wij zondigen graag op zondag.


Wat je nodig hebt
- 250 gr (biologische) roomboter
- 40 gr amandelschaafsel
- 60 gr poedersuiker
- 150 gr bloem
- 130 gr (rijst)stroop
- 100 gr lichtbruine basterdsuiker
- 300 gr gezouten, gemengde noten
- snuf (zee)zout

Hoe je het maakt
  1. Verwarm de oven voor op 175 ºC
  2. Omdat ik altijd een siliconen springvorm gebruik, sla ik deze stap over. Maar heb je een normale taartvorm, bekleed deze dan met bakpapier. Vet 'm desnoods ook nog in. 
  3. Rooster het amandelschaafsel in zo'n 5 minuten goudbruin in een koekenpan.

  4. Snijd 150 gram van de boter in stukjes en mix dit met de poedersuiker, een halve theelepel zout en de bloem in de keukenmachine tot er een deeg ontstaat.

  5. Schep de geroosterde amandelen door het deeg.

  6. Verdeel het deeg over de bodem van de taartvorm. Het deeg is vrij plakkerig dus gebruik hierbij bijvoorbeeld een een lepel of spatel die je telkens een beetje nat maakt.

  7. Zet de taartvorm in de oven en bak de bodem in ongeveer 20 minuten.

  8. Smelt de overgebleven 100 gram roomboter in een pannetje.
 Doe dit vlak voordat de bodem klaar is.
  9. Voeg de basterdsuiker en de stroop toe en laat dit roerend zo’n 10 minuten op laag vuur staan. Het is de bedoeling dat het geheel wat indikt. 
  10. Roer de noten door de gekaramelliseerde stroop.
 
  11. Schep het karamelmengsel op de bodem van de taart. 
  12. Bestrooi de taart eventueel met wat zout en bak dan nog 5 minuten.

  13. Laat de taart buiten de koelkast ongeveer een uur afkoelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten