donderdag 15 december 2016

Chocoladebrownie


Eigenlijk is het overbodig om het woord chocolade voor brownie te zetten. Wist ik ook niet hoor maar een klassieke brownie heeft als hoofdingrediënt chocolade dus tja, klinkt best logisch. Andere kenmerken: compact (kloenk!) en soms wat kleverig (fudgy). Vreemd trouwens dat ik nog nooit een echte brownie heb gemaakt. Ik, de vrouw die haar Tony's verstopt voor manlief, paniekerig word als 'het bruine goud' op is, en een dochter van vier heeft die inmiddels ook verslaafd is.

Ik maakte ooit wel eens een 'nepbrownie'. Zo eentje uit een pakje. Maar heb je eenmaal een versgebakken chocobrownie gegeten, there's no way back. En dus was het hoog tijd om zelf een brownie te maken. Of eigenlijk brownies, want ik maakte gelijk voor een heel weeshuis. Hè, wat vervelend.

Nu dan. Het recept. Niks niet zelf bedacht, gewoon eerlijk gestolen. Maar het is wel echt een 'winner' deze. My oh my. En ik ben natuurlijk verre van objectief maar ik heb van tenminste twee onafhankelijke (ahum) personen gehoord dat mijn... correctie, deze brownie niet te versmaden is. Just saying. Oh en niks geen goed zoet dit keer. Gewoon hard core suiker en choco.

Wat je nodig hebt
- brownie taartvorm, rechthoekige ovenschaal of bakplaat
- 50 gram bloem
- 50 gram cacao
- 180 gram roomboter
- 180 gram pure chocolade
- 200 gram witte chocolade
- 250 gram witte basterdsuiker
- 50 ml verse slagroom
- 3 eieren
- mespuntje zout

Hoe je het maakt
  • Verwarm de oven voor op 180 ºC
  • Doe boter, slagroom, pure chocolade en een mespuntje zout in een steelpan. Zet deze op een laag pitje. Roer zachtjes tot alles gesmolten is. Zorg ervoor dat het een glad geheel wordt. Laat het daarna even afkoelen.
  • Mix de eieren en suiker in ongeveer drie minuten romig. Dit kan met een handmixer.
  • Voeg de bloem en cacao toe en mix kort door elkaar met je mixer. Gebruik je een elektrische mixer, zet deze dan op de laagste stand.
  • Spatel het chocolademengsel door het mengsel.
  • Hak de witte chocolade in stukjes en spatel door het beslag.
  • Bedek je brownievorm, bakplaat of ovenschaal met een laagje bakpapier. Zo kun je de brownie straks makkelijker uit de vorm tillen.
  • Giet het beslag in de vorm, schaal of op de bakplaat.
  • Laat de brownie in ongeveer 35 minuten gaar worden.
  • Tip: snijd de brownie pas aan wanneer deze helemaal is afgekoeld. (Ja, dat kostte mij ook wat geduld. Maar het is 't waard.) Bewaar de brownie in de koelkast. Zo blijft 'ie van binnen ook lekker zacht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten